Inovace může v podniku probíhat opravdu v mnoha oblastech. Někdy se může jednat pouze o dílčí proces, během kterého dochází ke změně například jen obalu produktu, přičemž všechno ostatní zůstává zachováno. Jindy se však může jednat o komplexní proces, který se zaměřuje na vývoj a tvorbu úplně nového produktu, s čímž následně souvisí také inovace v oblasti technologií, marketingu, mnohdy také organizační struktury.
Přístupy k vymezení inovační strategie:
· Výzkumně-vývojové – problematika inovace produktů a samotného výrobního procesu je řazena mezi výzkumně-vývojové strategie v rámci souboru funkčních strategií týkajících se oblasti marketingu, výroby, lidských zdrojů a také financí. V mnoha podnicích plní klíčovou úlohu zejména v důsledku neustálých změn probíhajících ve většině konkurenčních odvětví.
§ Ofenzivní – klade důraz na technologické inovace a vývoj nových produktů.
§ Defenzivní – zaměřuje se spíše na modifikace produktu a na schopnost napodobovat. Podnik se tímto způsobem snaží získat takovou technologii, díky které by si udržel své postavení na trhu.
§ Kombinovaná
Inovační úsilí podniku směřuje zejména k:
· tvorbě a vývoji nových produktů,
· uplatnění nových technologií,
· spokojenosti zákazníků a jejich trvalému udržení a k úspěšnému prodeji těchto produktů,
· snaze dosahovat trvalé prosperity.
Dimenze inovační strategie nových produktů:
· Výrobkově-technické – snaží se uplatnit nejnovější poznatky vědy a techniky při produkci nových produktů.
· Výrobně-technologické – snaží se uplatňovat nové technologie, které vyžaduje výroba nových produktů.
· Obchodní – zaměřuje se na zjištění, pro kterou oblast trhu, a pro které segmenty zákazníků budou nové produkty určené.
Postoje k inovačnímu programu v podniku:
· Zaměstnanci všech ovlivňujících složek podniku by měli pracovat v týmu.
· K řešení je vhodné přizvat také zákazníka a subdodavatele.
· Je potřeba projednat názory všech zúčastněných.
· Je velice nutné dbát na věcné, časové a finanční plnění programu.